diumenge, 23 d’octubre del 2011

Medi social: Fonaments. La societat actual i el nostre compromís


El primer dia de l’assignatura amb la professora Pilar, es va fer una introducció als fonaments i perspectives de la intervenció educativa a l’educació infantil en l’àrea de descoberta de l’entorn de les ciències socials, la qual vam completar amb les lectures llegides comentades al seminari amb l'Antoni

Hem reflexionat sobre tot el seguit de canvis que s’han donat en la història (llibertat d’expressió, dret al vot de les dones, l’Estat espanyol passa a pertànyer al poble...) i de com s'ha originat i comportat la societat actual a la qual anomenem xarxa, és a dir, un món complex on tot està interrelacionat i que ens pot provocar incerteses. A més amb la revolució de les tecnologies de la informació i la comunicació aquesta societat xarxa s’ha intensificat encara més.

Això fa que ens arribem a plantejar una pregunta; Es possible un món sostenible si continua havent les desigualtats que podem trobar avui en dia?

Hem de tenir en compte i entendre que el món és un sistema que està interrelacionat i que cal col·laborar per a que la nostra consciència “productivista” passi a una consciència ecològica ja que el que nosaltres pensem és el que inconscientment i conscientment transmetrem als nostres alumnes, de manera que creixin amb aquesta consciència constructivista. Així doncs els educadors, pares i familiars hem de ser els primers en adonar-nos de la incidència del canvi que suposa aquesta nova societat, sentir-nos protagonistes d’aquest, implicar-nos i actuar per intentar que aquesta societat funcioni.
Nosaltres som models culturals per als més petits, i per tant cal decidir quina cultura volem transmetre i ser coherents per poder sentir-nos bé amb nosaltres mateixos i amb els altres, sense partir dels prejudicis establerts per nosaltres mateixos. Per tant, cal que siguem conseqüents amb els nostres valors, principis i accions.


Hem de tenir en compre que l'aprenentatge dels nens es donen en forma d'espiral i per tant qualsevol aspecte el podem estudiar i treballar en totes les edats, com es per exemple, la sostenibilitat. A més el com treballem això (formant grups de treball, de forma individual, l'estructuració de la classe...) marcarà la perspectiva ètica de l'acte educatiu.


Es molt important que tinguem en compte que entre el pensem i l'acció poden haver contradiccions, de la mateixa manera que les pot haver entre el que volem comunicar intencional i conscientment i el que comuniquem inconscientment. No podem parlar als nens del reciclatge i la seva importància si després nosaltres a l'hora del pati llencem el paper d'alumini a la paperera orgànica, perque el que estem fent es donar un missatge contradictori sense adonar-nos.

“M’agrada fer la comparació de que la societat xarxa és com cosir un gran vestit i tots els fils que s’entrelliguin per finalment donar el resultat que et farà enlluernar, però que a la vegada si toquem el fil equivocat, podem enviar al no res tot el que havíem aconseguit. Tot i que la frustració, tristesa i desmotivació serien les primeres sensacions que podriem experimentar, el que cal es precisament no rendir-se, no queixar-se i actuar! I no esperar a que algú et solucioni aquest entramat de fils, perquè si no comences tu a posar-hi ganes i tenir empenta, ens tornarem una societat conformista...fins al punt de donar-nos igual portar el vestit desitjat”.



Imatge realitzada després de la sessió magistral, segons la meva visió personal, que simula totes aquelles idees que han anat sortint, representant que vivim en el món de la revolució de les noves tecnologies i de la informació, de manera que la comunicació i coneixement de successos, esdeveniments i cultures de tot el nostre entorn pot estar a l’abast de tothom, i hem d’aprofitar aquest poder tecnòlogic per aconseguir un treball cooperatiu entre la societat, ja que el món està a les nostres mans

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada