Segons la conferència a la que vam assistir el dia 11 de
Novembre del 2011, la qual tractava el tema de la sostenibilitat des de la
perspectiva de les institucions implicades en el programa d’escoles verdes,
se’ns han intentat donar una visió de l’educació ambiental tenint en compte la
nostra futura professió.
Aquesta conferència està enfocada, des d’un sentit més
profund, a prendre consciència de la importància que té l’educació per la
sostenibilitat des de les edats tempranes i quin és el model que nosaltres volem donar als nostres alumnes.
Primer de tot, explicitat que l’Educació Ambiental o per la Sostenibilitat és
la capacitatació per l’acció conscient, tant individual com col·lectiva en
favor de la sostenibilitat. Tot i això, no tothom està d’acord en que s’entèn
pels conceptes; educació, ambient, sostenibilitat i en com es poden portar a
terme.
Per tant, considero propici tenir en compte una definició simple i concreta per fer-nos
una idea clara de què entenem per
aquests tres, de forma separada, i què és el què es pretén en parlar d’ells de
forma conjunta:
Educació: Com a
realitat social, l'educació és el mitjà pel qual la comunitat transmet a les
noves generacions uns coneixements determinats o una cultura, tot preparant-les
per a rebre altres coneixements i assimilar tècniques noves.[…]
Ambient: Conjunt
d'elements que integren el camp de percepció visual.
Es delimitat per objectes físics, tant artificials
(parets, edificis, carrers, etc) com naturals (vegetació, relleu, etc), que
enclouen i circumden una sèrie d'altres elements que formen part del mateix
camp, com poden ésser els mobles, estris,[…]
Sostenible: [ecol i econ] Conjunt de polítiques destinades a fer
compatible el creixement econòmic i la preservació de la biodiversitat i
evitar, en darrer terme, la degradació de la biosfera provocada per l'acció
humana.
Extretes
de: http://www.enciclopedia.cat
En aquesta conferència hem pogut veure com una Escola Bressol projecta una idea basada
en la perspectiva educativa socio-crítica pensada per un nou futur amb canvis,
diferent al que coneixem. Es proposen
diferents escenaris de futur que es puguin treballar amb infants, famílies i
tota la comunitat educativa.
I per
què remacro Escola Bressol? Penso
que està molt bé focalitzat el fet de treballar uns conceptes d’una forma
conjunta amb nens tant petits. La nostra societat, en penso que, acostuma a
infravalorar aquesta etapa, donant més importància a partir de la primària i la
secundària, sense anar més lluny. Fa pocs anys que es va començar a valorar
què, com i amb qui es treballava aquesta i encara queda molt per arribar a
conscienciar de la importància que realment en té.
De manera que, si som capaços d’inculcar una
intel·ligència ecològica i fer uns aprenentatges significatius des de la
infantesa sobre aquesta realitat, aquests s’aniran desenvolupant i perduraran,
molt segurament, en la maduresa del nen.
Hem de tenir en compte que els nens no són una “tabula
rassa”, es a dir, s’ha de pensar en una estructura d’acollida de l’alumnat i
famílies ja que, tenen unes experiències prèvies; d’amor, emocions, cultura,
llenguatge, entorn... I per tant, cal tenir presents els processos de modelització. Per tal de poder abordar aquesta idea
que promouen les escoles verdes, cal que es parteixi d’allò que saben o creuen
saber les famílies i infants, i així abordar-les. No serà funcional treballar
la sostenibilitat amb els infants en una institució social però de caire més
formal, si en un entorn més informal els nens estan rebent missatges
contradictoris (família).
Es possible que tant les famílies, com els educadors, com
nosaltres com a futurs educadors i la societat que englobem, tinguem una idea
inicial de què en realitat som persones conscients de la cura que s’ha de tenir
del nostre entorn. Però realment és així? En penso que no, i no hi ha millor
forma de veure aquesta realitat que veient el campus de la Universitat després
d’una llarga tarda-nit festiva.
No hi ha dubte de que s’ha de pensar en la futura
formació dels nens, però potser hauríem de mirar primerament si nosaltres som
les persones adequades per ser un model correcte, i si no es així, pensar en
què hem de fer i millorar per ser-ho.
Diuen que una imatge val més que mil paraules i aquí
deixo plasmada la situació que ens vam trobar en caminar una mica per algunes
parts del campus, mitjançant dos vídeos en directe. En aquest link; Repercussions de la festa a la UAB es pot veure un petit reportatge elaborat per la Vanguardia el
matí següent a la festa. I aquest video, es simplement una gravació de mòvil sense cap tipus de retocs.
Hi ha una contradicció clara entre el que pensem i el que
fem, ja que tots aquells que podem dir que creiem que podem fer front i
intervenir per una qualitat dels espais d’interacció o en un canvi de cultura
de l’escola, estem demostrant que no hi ha consciència real entre el saber fer,
saber ser i saber estar. Principalment considero que tenim coneixements (els
quals sempre poden enriquir-se), podem posar pràctica algunes estratègies (les
quals també es poden ampliar i modificar segons els coneixements que en tenim i
els objectius que volem complir), però el problema real és si tenim “art” per
portar-les a terme i les comuniquem de forma correcte. La capacitat i la
competència de motivar i mantenir l’atenció dels infants i no només d’aquests,
sinó també la dels familiars, i de fer activitats riques, entretingudes i amb
un contingut didàctic sobre el tema, no és innata, sinó que cal treballar-la. És
important i necessària doncs, la predisposició del docent per portar a la fi
aquest treball, i utilitzar exemples reals, o no, però popers a les
experiències dels nens, facilitant el coneixement mitjançant la relació amb les
seves experiències i creant de noves.
A mi aquesta experiència, m’ha recordat als meus estudis anteriors
de cicle de grau superior com a Tècnica d’Educació Infantil. Vam treballar molt
com aplicar materials reciclats per a l’elaboració d’instruments pedagògics
pels infants, i mitjançant uns treballs grupals, ens vam conscienciar de que
poder col·laborar en el “no materialisme”
i el “no consumisme”, és voler.
Aquesta és una fotografia d’una de les coses que vaig
poder construir juntament amb una companya del cicle. Es tracta d’un avió fet, principalment, a partir d’una
caixa de cartró reciclada, l’hèlice està feta amb les xapes de llaunes de
refresquesos (forrades per a que no caiguin i facin mal als nens), i compta amb
un “walkie-talkie” fet amb un tetabrick
de suc.
Tenint en compte les indicacions que es van donar a la
xerrada per fer participar als nens i a les famílies en aquest projecte,
considero que el fet de fer una elaboració de materials i eines per l’aula de
forma conjunta, és una bona proposta.
Una altre activitat que en penso que pot ser profitosa,
és tenir cura d’un ésser viu a la
classe de forma col·lectiva, donat que els nens com ja vam veure en les
primeres sessions de la part de medi natural, podran aprendre conjuntament
d’aquest ésser viu; coneixent les seves necessitats, el seu hàbitat, i
fomentant altres valors, com el respecte, responsabilitats... i es que els
mestres hem d’oferir activitats i eines que siguin motivadores pels nens, a més
d’oferir un entorn educatiu adequat.
En aquest punt doncs, podríem dir que entra el nostre amiguet i acompanyant de la part de
l’assignatura de medi natural, l’insecte
pal.
Ens hem pogut conscienciar al llarg de l’assignatura de
tot el que podem arribar a treballar cuidant un insecte pal, ja no només de
forma conscient i intencionada, sinó també inconscient i de forma transversal.
Amb aquesta activitat podem veure quin és l’efecte que té
l’activitat humana davant del món natural i com el pot transformar. De manera
que igual que els nens investiguen i observen quines són les necessitats
d’aquest animaló, i s’organitzen per procurar-li un bon terrari, menjar, sol,
ombra, aigua...també hem de fer-los conscients d’un altre punt de vista. No
sempre l’activitat humana “ajuda”, també fa mal, destrossa, desordena... i hem
de ser realistes amb els nostres alumnes i no fer-los viure en el món de “yupi” on tot es bonic i meravellós, sinó
fer-los veure aquesta realitat per tal de que puguem fer un treball grupal i
personal on els infants passin d’una consciència més consumista a una
d’ecològica i respecte pel que ens envolta.
No hem d’oblidar el què vam parlar el primer dia de
classe de medi social, en què dèiem que el món està a les nostres mans. Som
capaços de fer bones accions, però també d’intervenir de forma incorrecta.
Com ja començava a parlar en l’entrada
anterior relacionada amb la
Gimcana, m’agradaria tornar a destacar la importància del Currículum en el món de l’Educació des
de fa relativament poc temps. I es que per poder portar a la fi moltes
d’aquestes activitats que proposàvem per tenir en compte la sostenibilitat des
de la infantesa, cal tenir en compte els objectius que es defineixen en aquest
i concretar-los en els aprenentatges, a través de la connexió de les diferents
àrees a causa de la transversalitat de les capacitats, ja que la concreció
definitiva que permeten veure com s’han assolit els objectius; són els
continguts seleccionats.
De la mateixa manera caldrà tenir en compte
el curriculum per elaborar a Programació general de centre, ja que serveix per
desenvolupar i controlar les activitats que es deriven dels objectius
preferents que el centre fixa per a cada curs escolar.
El contingut ha d’estar estructurat de tal
manera, que en finalitzar el curs, pugui ser avaluat i transcrit en una memòria
final, que alhora serveixi com a referència per elaborar la següent programació
general de centre. És a dir, tot i que el currículum és el mateix per tots els
centres educatius, la forma d’aplicar-ho serà molt diferent, ja que tant la
programació general de centre com la memòria anual són documents únics i
diferents segon la organització interior, valors, criteris...de cada Institució
en particular.
Així doncs, veiem que el desenvolupament de
les capacitats i competències bàsiques tenen una incidència directa en tots els
plantejaments institucionals de centre.
Per tancar aquest tema, presento aquest
quadre en forma d’esquema en el qual mostro de forma global i resumida que
esdevenir “competent” implica fer-se conscient que el procés d’ensenyament i
d’aprenentatge té un recorregut que va més enllà de l’escolaritat obligatòria,
i que els educadors hem d’oferir els espais, materials i tota mena d’oferta
educativa per a que els alumnes desenvolupin coneixements, habilitats i
actituds; “Ensenyar per aprendre i seguir aprenent al llarg de tota la vida”
Només cal preguntar-se ...com volem actuar nosaltres amb
el món que ens envolta? Què hi podem fer per canviar-lo? Fins a quin punt ens
volem implicar?
Per
finalitzar aquesta entrada i englobant tot el que s’ha dit fins ara, m’agradaria fer una
comparació. A la foto de la esquerra mostro el terrari que vaig procurar
al nostre insecte pal. Només emportar-me’l a casa vaig comprar-li aquesta
peixereta, li vaig posar terra, fulles noves d’heura i li vaig afegir unes
fulles de pinya que triguen molt en fer-se malbé i li donava una mica de vida a
l’hàbitat. A la fotografia de la dreta en canvi, sóc jo envoltada de
tota la brutícia i desordre que va originar una festa. Doncs bé, ara imaginem i
preguntem-nos, quin entorn ens proporciona més benestar? i com podria viure el
nostre insecte pal en un espai caòtic com el d’aquesta imatge, o els nostres
alumnes en entorns descuidats, “bruts” i desordenats...?

Potser, aquest últim enllaç Los niños necesitan naturaleza el qual és un article sobre com podem intervenir
des de les escoles, com a familiars...i crec que és d’especial interès
llegir-ho per què està molt relacionat amb les reflexions que segurament haurem
fet moltes de nosaltres, tot i que no siguin les mateixes.



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada