Per poder començar a parlar sobre aquest concepte, primer de tot
m’agradaria citar una frase que ja hem pogut veure a la classe magistral:
“L’aprenentatge
geogràfic comença tan aviat com un nen o una nena comença a desplaçar-se i
arriba després a l’escola amb les seves pròpies visions particulars del món.
John Bale”
M’ha agradat aquesta frase per introduir el tema a la classe magistral i
crec que també és encertat per poder parlar d’aquest ara en aquesta entrada. En
penso que aquesta frase el que vol donar a entendre és que els nens tenen una percepció diferent a la que tenim ja
els adults, la qual construeixen ells
mateixos, des del moment que comencen a desplaçar-se de forma autònoma i per
tant, des del seu punt de vista i el de
les persones del seu entorn més proper. Això implica que els nens un cop
inicien l’escolaritat a l’Escola Bressol o bé a l’Escola Infantil, ja han
tingut unes experiències prèvies amb
l’entorn; amb i en diferents espais, i la seva representació sobre
aquests acostuma a esdevenir segons la
seva posició respecte els elements que hi ha en l’espai.
De manera que si demanem a un nen,
que té ja una mica de domini de la
motricitat fina i per tant del dibuix (que és una de les capacitats que parla
el currículum per comunicar el que poden observar), que faci un dibuix de la
seva habitació, casa, estiu, cargol...qualsevol cosa, seran, inicialment, representacions de l’espai força egocèntriques, relacionades amb
les seves experiències anteriors (temps viscut).
Amb el temps, aquesta representació d’espais pot anar creixent i fent-se més abstractes.
Tot i que hem de respectar aquesta visió i perspectiva que els infants
tenen prefixada sobre els espais, el currículum
és un document que treballa molt bé aquest concepte com un àrea important a
desenvolupar des de la primera infància, i en el qual es proposen activitats
d’aprenentatge.
El currículum destina de forma important tot un apartat a una àrea
d’experiència i desenvolupament, relacionada amb aquest tema al qual anomenem
“Descoberta de l’entorn”, el qual mostra diferents capacitats i ítems a tenir
en compte en l’etapa d’Infantil com són per exemple de forma resumida:
-
Observació i
identificació de diferents elements i ,qualitats d’aquests, de l'entorn.
-
Observació i
identificació de fenòmens naturals.
-
Identificació de
figures tridimensionals.
-
Observació i identificació
de l'entorn social i la diversitat de costums, procedències, llengües...així
com la identificació de festes, tradicions, històries o llegendes de l’entorn
proper (conèixer la cultura i tenir interès per les altres).
-
Identificació de
diferents ocupacions i serveis que
desenvolupen les persones
adultes de l'entorn.
-
Us de recursos gràfics
per recollir i comunicar observacions.
-
Experimentació, interpretació
i respecte per l’entorn.
-
Observació i
reconeixement de semblances
i diferències, així com les seves
característiques específiques, en organismes, objectes i
materials.
-
Ús d'estratègies
de mesurament de longitud,
capacitat, massa, temps,
temperatura, fent estimacions
i prediccions i
usant unitats no convencionals.
-
Ús d'estratègies
per resoldre situacions
que requereixin coneixements matemàtics. Verbalització dels
processos i valoració dels resultats.
-
Entre d’altes...
Per tant tenint en compte això, segons la lectura “Teoria e historia” i la
classe magistral, ens adonem de que hem de partir d’aquesta base que ja tenen
els infants sobre l’espai per desenvolupar-la mitjançant aquest contingut
curricular, i així podrem treballar i integrar conceptes respecte les següents
categories:
Segons l’orientació:
Lateralitat: és clau per la
orientación en relació amb els objectes en l’aprenentatge de l’espai.
Profunditat
Anterioritat
Segons la posició de l’objecte:
Interioritat: Defineix la situació
d’un objecte en un espai concret.
Exterioritat: Defineix la situació
d’un objecte en un espai concret.
Delimitació:Defineix el final o
límit d’un objecte en l’espai.
Segons la posició relativa de l’objecte, es diferencia de l’anterior, perquè és tracta d’un intant o respecte el
punt de vista en el que el mires (posició relativa).
Interioritat
Exterioritat
Secció
Contigüitat
Segons la distància:
Proximitat dels objectes de
l’espai respecte a nosaltres
Allunyament, marcant la distància
entre objectes
Intervals
Segons les mesures:
Números i relacions matemàtiques
Relació entre objectes i distàncies
Cal dir que per poder arribar a aquests últims calen sempre uns
coneixements previs.
Es important remarcar que si partim d’allò que ja saben els nens i que els hi
és proper, els nens adquireixen més fàcilment nous coneixements. D’aquesta
manera mitjançant una teoria espiral,
en què es donen uns paràmetres per a que els aprenentatges es donin de forma
més factible, ja que construïm nous coneixements a partir dels últims que s’han
adquirit. No es un aprenentatge que es nodreix del buit, sinó que parteix d’allò que coneixen prèviament.
D’aquesta forma d’aprendre continguts li podem anomenar; zona de
desenvolupament pròxim, on ajudem a desenvolupar el coneixement dels
infants des d’on ells ja saben i no poden evolucionar-lo de forma autònoma
donant així aprenentatges significatius.
Per últim comentar com es diu a la lectura “Teoria e historia”, l’espai i el temps no són una realitat
objectiva, real i absoluta. Es
una representació, fruit de les construccions mentals del individus, basades en
les representacions mentals que ens fem de la realitat. No es tracta d’entitats
reals, són construccions mentals, esquemes orientadors que posen ordre i sentit
a tot el que ens envolta. Per tant més que de l’espai com una entitat absoluta,
podem parlar de representacions de l’espai.
I pensant en això, he pensat en presentar aquesta simple vinyeta:
Mirant aquesta vinyeta
i mitjançant la observació directa podem parlar de diversos aspectes
relacionats amb l’entorn.
Per la nostra
cultura (i molt segurament en altres), si mirem aquesta imatge tots farem la
mateixa interpretació mental si responem a les preguntes següents:
- Què és el que
passa?
- Com passa?
Gestualitat, expressió facial, postura del cos respecte els objectes...
- En quin
context es desenvolupa l’acció? (distinció de la figura i el fons, ambient...)
- Què significa
per cadascú el lloc de l’acció?
- Què significa
cada gest?
- Per què la
situació està ubicada en aquest lloc i no en un altre?
- Quina
vinculació té a la nostra vida quotidiana?
- Què en deduïm
de tota aquesta historia? De què ens parla?
- En quin temps pot estar donant-se l’acció? (sempre es pot relacionar amb
la temporalitat)
Seguint aquestes preguntes i adaptant-les segons l’edat dels alunmes, podem
transitar per tots els nivells de comprensió de l’espai, desenvolupar
habilitats tan importants com la observació, l’anàlisi i la interpretació.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada