Hi ha moltes formes de començar una classe i d’acabar-la,
tot depèn del criteri del docent.
Considero que ha arribat el moment de fer una menció a la
forma en què ho fa el professor de la part de l’assignatura de medi natural.
No és la primera vegada, i suposo que no serà tampoc
l’última, que en Josep Bonil inicia la sessió amb un vídeo que podrem encadenar
amb els següents conceptes i/o activitats que es duran a terme.
En aquest cas, al arribar a l’aula ens hem trobat una
cançó força coneguda, si més no, ha estat un dels èxits més escoltats durant
aquest any a la ràdio.
La cançó es diu “Moving” i és una composició del cantant
Macaco.
Abans de parlar d’ella i de per què l’elecció d’aquesta
cançó compartida per aquest dia en concret, escoltem-la amb atenció.
I per què suposem que hem escoltat aquesta cançó just
abans de començar la Gimcana
prevista per aquest dia?
Doncs precisament no cal anar més lluny del títol de la
composició per fer-nos la idea: aquest dia tocava MOURE’S, “Moving” = en moviment/ mou-te.
En penso que el títol es una crida d’atenció per a qui l’escolta,
ja que té força i està molt encaminat al contingut del tema un cop l’escoltes
sencer. Tot i això, per poder donar-li sentit a aquest títol cal escoltar la
cançó i a més sentir-la.
Personalment, hem sé aquesta cançó quasi de memòria (no
parava de sonar sempre a la ràdio del meu treball), i fins a aquest dia, no hem
vaig plantejar realment tot el que ens vol transmetre. Vaig sentir-me una mica
ignorant, quan vaig adonar-me’n de quantes vegades escoltem, i com de difícil
és sentir de veritat...
Després d’escoltar-la a classe doncs, veiem que la lletra
i el ritme que l’acompanya ens vol fer obrir els ulls, i fer-nos adonar de quin
és el moment que estem vivint. No fa gaire que s’estan donant canvis molt
importants en la nostra societat. Cal fer escoltar la nostra veu, i realment es
què és l’hora de moure’s i fer-se SENTIR, d’adonar-nos que junts podem promoure
grans canvis, tot i que no es donin de forma immediata.
Hem de lluitar conjuntament per arribar a ser una
societat cohesionada, que pateixi i es preocupi per les injustícies, que
sigui responsable dels seus actes i que
per tant, hi hagi un raonament en la lluita dels nostres propòsits i
intencions.
Podem veure l’èmfasi que se li fa a aquest fet, en què
tots hauríem de plantejar-nos mirar cap a una mateixa direcció i lluitar per
fer camí en base als nostres objectius i metes, amb la repetició constant
d’aquesta frase;
“Moving, all the people moving, one move for just one dream.”
Com es veu reflectit fins al moment, la
cançó es pot veure des de l’àmbit del medi social, però també des de la del
medi natural, i justament la podem interpretar i relacionar segons l’activitat
a realitzar posteriorment; la gimcana.
Així doncs, mirada des d’una altre punt de
vista, relacionat amb les activitats que vam fer a la Gimcana, ens podem fixar
que la cançó està lligada a com interactuem nosaltres amb l’entorn, adonar-nos
de què coneixem d’aquest, conscienciar-nos de quines accions contribueixen en
el seu bon manteniment o en la seva millora i quines altres el perjudiquen.
I això ve també molt relacionat amb de
quina manera es té en compte l’entorn en l’etapa per la qual ens preparem per
ser futures professionals. Es podria fer una crítica clara al mètode que
s’acostuma a utilitzar per fer partícips als infants del món que els envolta.
Es parla molt del currículum, dels
objectius...però realment es pensa en com treballar aquesta interacció amb el
món, des de la perspectiva dels alumnes? I si els hi és profitosa l’experiència
que es porta a terme? Per mi, hem penso que amb la metodologia emprada durant
aquest dia, està més que aconseguit (si parlem des de la perspectiva d’alumnes
universitaris).
A
les institucions educatives destinades a l’educació infantil i primària, es
comença a donar èmfasi a aquest aspecte durant aquests últims anys, i com
parlava en publicacions anteriors i en aquesta mateix, menys val ara que mai, i
lògicament ara estem donant petits passos que més endavant deixaran petjada.
Així doncs, hem de tenir en compte l’àrea de descoberta de l’entorn a l’escola,
ja que és molt pròxima als infants des de ben petits, si més no, es obligatòria
ja als 6 anys, i si no li donem importància des de l’Institució educativa, on
passen un mínim de 5 o 6 hores al dia, es força difícil prendre consciència
fora d’aquesta. També caldria tenir en compte les diferents experiències i vivències que han tingut
anteriorment els nens amb el món que els envolta, per treballar a partir
d’aquestes coneixements dels quals ja en poden tenir una idea, veure diferents
punts de vista, incitar-los al raonament i argumentació i poder encaminar-los
cap als nostres propòsits i fer uns aprenentatges
significatius de forma gradual.
La meva experiència a la Gimcana ha estat la millor
forma de fer-me adonar de la quantitat de possibilitats i alternatives que
tenim per integrar-nos i fer integrar als infants en aquest món, com
interaccionar amb ell, conèixer-lo, investigar-lo i gaudir-hi a la vegada. No és tant difícil, el que passa és que
acostumem a fer-ho difícil, però en vista del procediment d’aquesta
assignatura i de tota l’experiència de la meva vida acadèmica, considero que el
treball d’un bon docent és aquell que s’implica, ofereix propostes variades,
combina teoria i pràctica, la seva aportació amb la dels alumnes, explica
anècdotes...tot i que això suposi més treball
per ell.
Per això mateix feia aquest reconeixement,
al inici d’aquesta entrada, a l’enfocament
que se li ha donat a l’assignatura, entre els dos professors, de forma
conjunta, i també per separat, a les sessions pertinents a cadascuna de les
magistrals i seminaris.
Tenir en compte com s’està portant endavant
aquesta assignatura amb dos professors completament diferents, és el millor
exemple que podem tenir per adonar-nos de com d’exigents hem de ser amb
nosaltres mateixos per intentar al màxim fer un bon treball, oferint les
màximes possibilitats als nostres infants. Segurament nosaltres hauríem après
moltes coses igualment si aquesta sortida o el conjunt de l’assignatura en si,
s’hagués fet d’una altre manera, on el contingut hagués estat, segurament, molt
similar. De tot a la vida s’aprèn alguna cosa. Però jo no critico el contingut sinó la forma; el com el presentem, i
com arriba a l’alumne i què pot extreure aquest d’aquesta nova experiència.
Finalment, comentar aquesta frase que va
tenir força repercussió a la classe; Volver al origen no es retroceder, quizás sea andar hacia el saber.
En penso, que és una citació molt ambigua. És cert que fent
un salt en el temps i anant on tot va començar i es va iniciar, ens pot ajudar
a entendre i comprendre allò que ha fet que et plantegis tornar a l’origen (un
resultat, una acció...), però això no ha d’implicar saber. Potser implica
reflexió, correccions, noves idees...
En penso, que per exemple
des d’un punt de vista més científic, potser tornar a l’origen no és una mala
idea perquè farà comprovar sempre la última teoria sobre alguna cosa o fenomen.
Si partim sempre dels nous descobriments sense tenir en compte el que es sap
anteriorment sobre el tema, segurament no s’estaran donant informacions del tot
complertes i contrastades amb les anteriors.
Finalment no parlaré molta estona sobre les
activitats que vam realitzar a la
gimcana, ja que trobo que seria tornar a repetir la feina que vam fer de
forma conjunta i que es veu reflectida en el dossier de treball que ja es va
entregar. Tot i això, si que considero que cal fer-hi menció a alguns aspectes.
Tenint en compte el Currículum d’Educació Infantil
podem veure que amb aquesta sèrie d’activitats es podrien desenvolupar aquesta
sèrie de capacitats
1. Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma
- Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats. (Es pot veure fàcilment a la prova de les escales).
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres. (Confiar en ell mateix en fer les diferents proves, però també en els companys, ja que hi havia algunes en què havíem de ser guiats per ells, rebent informació de l’entorn per altres sentits que no fossin la vista).
2. Aprendre a pensar i a comunicar
- Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats Matemàtiques bàsiques. (Crear diferents raonaments, posar-los en comú, discutir les diferències, arribar o no a consens, crear per exemple; una altre activitat per la gimcana)
3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
- Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. (Sentir-se part del grup i de l’activitat participant-hi activament i distribuint les tasques amb els altres membres del grup).
4. Aprendre a conviure i habitar el món
- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. (Molt relacionat amb el que comentava al segon punt del punt 1. El treball en grup implica resolució de conflictes grupals però també individuals).
- Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social. (No pot funcionar de forma cohesionada el grup de treball si no tenim unes formes de fer pautades prèviament segons valors morals o socials).
Per acabar fer esment a l’Annex 1 del Decret d’Educació Infantil a l’apartat de Descoberta de l’entorn, el qual, si el llegim detingudament ens podem adonar de
la quantitat d’ítems que podem valorar i aprendre amb aquesta Gimcana i ens dóna
una lliçó de la transversalitat que es fa de totes les àrees treballades en
aquesta etapa, així com de llenguatges i expressió verbal, escrita, plàstica,
gestual... De manera que fent algunes adaptacions podríem treballar aquesta
mateixa gimcana amb nens tant de l’etapa infantil com a la primària,
incorporant moltes capacitats i competències pròpies de cada etapa, com ja hem
pogut veure.
Finalment, i ara sí que acabo l’entrada amb
aquesta última aportació, m’agradaria recordar la sortida que vam fer a Can Coll, com una experiència amb una
gran riquesa competencial, de la qual vam gaudir els més grans, i per tant
imaginem com ho farien els petits, a la vegada que; aprenen nous coneixements,
valoren el seu entorn, el cuiden, l’experimenten, el descobreixen, el
manipulen...
Vam veure que la sortida estava molt
enfocada al coneixement de la natura i viure quin és el procediment que tenen
molts aliments, productes... des de la seva adquisició i preparació fins al
resultat final.
Mitjançant l’itinerari i
metodologia emprada per les diferents activitats a la masia, es treballen les
diferents capacitats (àrees en el cas de l’etapa Infantil) i competències (en
el cas de Primària) de forma completament transversal. Considero que si el que
busquem són propostes profitoses i valorades pels nens, cal que es pugui oferir
un context d’acció amb un contingut adequat i ric pels
estudiants, de manera que estem lluitant per un nou estil de pensament, un
mètode d’aprenentatge diferent.
| TREBALL EN EQUIP-FORMACIÓ |


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada